Związek Polskiego Leasingu podsumował wyniki branży za pierwsze półrocze 2025 r.:
- Branża leasingowa rośnie o 6% w I półroczu 2025 roku
- Firmy leasingowe sfinansowały inwestycje o łącznej wartości 56,7 mld zł
- Pojazdy osobowe, segment IT oraz transport kolejowy, lotniczy i morski liderami wzrostu
- Cyfryzacja i dekarbonizacja – branża leasingowa wchodzi w nową erę
Po umiarkowanym początku 2025 roku, II kwartał przyniósł znaczące ożywienie na rynku leasingu. Zgodnie z danymi Związku Polskiego Leasingu, w I półroczu 2025 r. firmy leasingowe sfinansowały inwestycje o łącznej wartości 56,7 mld zł, co oznacza wzrost o 6% w porównaniu z danymi za I półrocze 2024 roku. W I kwartale wzrost wyniósł 1,3%, a w II kwartale już 9,7%.
Zdecydowanie szybciej rośnie finansowanie pożyczką udzielaną przez firmy leasingowe. W ciągu sześciu miesięcy 2025 roku ich wartość wzrosła aż o 30%, do 8,2 mld zł. Leasing nadal jednak dominuje pod względem wartości finansowanego sprzętu – 48,5 mld zł i wzrósł o 2,4% rok do roku.
- Wyniki pierwszego półrocza pokazują, że branża leasingowa pozostaje odporna i elastyczna, choć działa w warunkach dużej niepewności gospodarczej. Cieszy nas szczególnie silny wzrost w II kwartale – zarówno w leasingu, jak i pożyczce. To pokazuje, że przedsiębiorcy nadal inwestują, choć decyzje podejmowane są ostrożniej i bardziej selektywnie niż jeszcze rok temu – mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.
W związku z niższą od oczekiwanej dynamiką w pierwszym półroczu, Związek Polskiego Leasingu koryguje w dół prognozę dla rynku w całym 2025 roku. Zamiast zakładanych wcześniej 13%, obecnie oczekiwany wzrost całoroczny wynosi 6%. Oznacza to, że w całym 2025 roku rynek osiągnie wartość około 116,6 mld zł.
Nastąpiła również znacząca korekta cen przedmiotów przekazywanych w leasing, w tym przede wszystkim pojazdów ciężkich. Choć widoczny jest popyt na finansowanie aut ciężarowych, co pokazują rosnące dynamiki rejestracji nowych pojazdów. To jednak spadek średniej wartości transakcji powoduje, że nie przekłada się to na wyraźniejszy wzrost finansowania aut ciężarowych przez firmy leasingowe. Mamy zatem do czynienia ze wzrostem ilościowym, ale nie wartościowym.
Finansowanie w podziale na aktywa
W strukturze finansowania aktywów (ruchomości) przez firmy leasingowe (łącznie leasing i pożyczka leasingowa). największą część stanowią pojazdy osobowe i ciężarowe – 74%, a następnie maszyny i urządzenia – 22,5%
Finansowanie w podziale na aktywa:
Pojazdy – 41,9 mld zł (wzrost o 6,3%), w tym m.in.
- pojazdy lekkie (osobowe i dostawcze) – 32,0 mld zł (wzrost o 8,7%)
- pojazdy ciężkie – 9,4 mld zł (spadek o 0,5%)
- inne pojazdy – 0,5 mld zł (spadek o 5,2%)
Maszyny i urządzenia – 12,7 mld zł (wzrost o 1,3%)
Pozostałe ruchomości – 1,7 mld zł (wzrost o 22,9%)
- IT – 0,59 mld zł (wzrost o 32%)
- transport kolejowy, lotniczy i morski – 0,87 mld zł (wzrost o 26%)
Nieruchomości – 0,37 mld zł (wzrost o 23%) - w dużej części za sprawą BPS Leasing
Sektor MŚP jest głównym odbiorcą oferty firm leasingowych (biorąc pod uwagę zarówno leasing, jak i pożyczkę leasingową). Mikro i małe firmy, czyli o obrotach do 20 ml zł, stanowią największą grupę odbiorców produktów leasingowych. Mikro firmy (klienci o obrotach do 5 mln zł) stanowiły 55% klientów firm leasingowych. Firmy o obrotach od 5 do 20 mln zł to 17,4% klientów firm leasingowych, a 25,3% udział w strukturze klientów firm leasingowych miały firmy o obrotach powyżej 20 mln zł.
Żródło: ZPL
Nowa era: e-leasing już obowiązuje
Wyniki I półrocza 2025 r. to nie tylko liczby – to także tło dla jednej z najważniejszych zmian w historii polskiego rynku leasingowego. 13 lipca tego roku weszła w życie nowelizacja Kodeksu cywilnego, która umożliwia zawieranie umów leasingu w formie dokumentowej, czyli w pełni zdalnie. To przełomowy moment – po 25 latach leasing przestaje być umową wymagającą formy pisemnej pod rygorem nieważności.
Od teraz przedsiębiorcy mogą podpisywać umowy leasingowe zdalnie - bez drukowania dokumentów, spotkań osobistych i bez konieczności użycia podpisu kwalifikowanego. Nowelizacja obejmuje również aneksy, zgody i zmiany warunków, upraszczając codzienną obsługę klientów.
Dekarbonizacja flot – kolejny priorytet branży
Branża leasingowa aktywnie włącza się w europejski dialog na temat dekarbonizacji flot korporacyjnych. Wspólnie z Polskim Związkiem Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), Związek Polskiego Leasingu przedstawił stanowisko w odpowiedzi na Komunikat Komisji Europejskiej z marca 2025 r. na ten temat. Postulaty dotyczące dekarbonizacji flot to m.in.:
- Stabilne, przewidywalne i wspierające regulacje – bez sztywnych, odgórnych celów udziału zeroemisyjnych pojazdów we flotach w stabilnym otoczeniu prawno-podatkowe
- Wzmocnienie systemu zachęt - dopłaty i ulgi dla samochodów elektrycznych także w leasingu i wynajmie oraz wsparcie rynku wtórnego aut zeroemisyjnych
- Rozwój infrastruktury ładowania - inwestycje publiczne oraz nowelizacja ustawy o elektromobilności, umożliwiająca łatwe instalowanie ładowarek w budynkach wielorodzinnych.
- Edukacja i technologie przejściowe - kampanie informacyjne na temat aut zeroemisyjnych i docenienie rozwiązań przejściowych (HEV, PHEV), szczególnie w regionach z ograniczoną infrastrukturą.
- Realizacja ambitnych celów klimatycznych musi iść w parze z praktycznym wsparciem, rozwiniętą infrastrukturą i stabilnym prawem. W przeciwnym razie transformacja flot stanie się nieefektywna i nieakceptowalna społecznie – dodaje Monika Constant.
Żródło: ZPL