Skip to main content

Leasing - prognozy na 2025

03-03-2025

Związek Polskiego Leasingu prognozuje sprzedaż leasingu w 2025 r. na poziomie 130 mld zł, czyli ok. 13% więcej niż w 2024 r. Portal Bank.pl opublikował intersujący artykuł, który warto przeczytać – nie tylko, gdy planuje się skorzystać z leasingu. W nawiązaniu do tego artykułu, poprosiliśmy o prognozy dr Mieczysława Groszka.

Dr Mieczysław Groszek

Dr Mieczysław Groszek: ekspert finansowy i bankowy. Kierował m.in. BRE Leasing, był wiceprezesem Związku Banków Polskich, w latach 2002-2010 był wiceprzewodniczącym i przewodniczącym Związku Polskiego Leasingu, reprezentował ZPL w Leaseurope, był także prezesem Fundacji Polska Bezgotówkowa. Obecnie jest przewodniczącym Rady Nadzorczej BPS Leasing i Faktoring.

Prognoza dla firm leasingowych, ale i dla całej gospodarki jest dobra. Wzrost w branży leasingowej oznacza wzrost firm, a to prowadzi do wzrostu gospodarki. Może brzmi to górnolotnie i podręcznikowo, ale taka zależność jest tu logiczna. Co ta optymistyczna ocena oznacza dla sektora banków spółdzielczych i ich firmy leasingowej? BPS Leasing jest częścią składową branży, w najlepszym tego słowa znaczeniu.

Konkurencyjność BPS Leasing

leasing

BPS Leasing posiada dobry zestaw produktów porównywalny z ofertą największych graczy w branży oraz przyjazne dla klientów procesy, tak ważne dzisiaj na konkurencyjnym rynku. Jest też częścią grupy finansowej BPS Banku. To duży atut BPS Leasing, który może wspomóc poprawę pozycji na rynku. Baza klientów Zrzeszenia BPS to przede wszystkim MŚP, a więc segmentu gospodarczego, który najmocniej korzysta z leasingu. Ci klienci nie różnią się od innych MŚP co do potrzeb inwestycyjnych i stylu działania.

Z badania Komisji Europejskiej wynika, że 44 proc. polskich MŚP deklaruje, że korzystało z leasingu w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Jest to najwyższy wskaźnik w Unii Europejskiej - czytamy w artykule o leasingu, jako najważniejszym źródle finasowania MŚP. Źródło: Aż 66 proc. MŚP preferuje leasing jako najważniejsze źródło finansowani

Jednak statystyka, tak bardzo korzystana dla leasingu na poziomie wielkich liczb, nie uwzględnia, że klienci są bardzo różni. W zależności od branży, w której funkcjonują, własnej historii, regionu, doświadczeń w zakresie finasowania rozwoju. W segmencie MŚP występuje duża różnorodność i specyfika, nawet pewien indywidualizm.

Przewaga Banków Spółdzielczych

I tu sektor Banków Spółdzielczych ma niekwestionowaną przewagę nad konkurentami, operującymi w ramach dużych struktur organizacyjnych, a nawet międzynarodowych. Rozpoznanie takich potrzeb jest znacznie łatwiejsze dla doradcy Banku Spółdzielczego, niż dla konkurenta z „zewnątrz”. Dotyczy to zarówno inicjowania współpracy, czyli korzystania po raz pierwszy z nowych produktów finansowych, jak i też opieki posprzedażowej i rozszerzania współpracy. Czasami tym pierwszy krokiem może być informacja, że lokalny bank ma taki produkt w swojej ofercie w ramach Zrzeszenia. Tu też jest ważne, aby doradcy w Bankach Spółdzielczych o tym wiedzieli. Powinni mieć wiedzę szerszą, niż w ulotce dostępnej w siedzibie BS.

Potencjał w optymalizacji

Mam przekonanie, że w optymalizacji tego trójkąta: spółka produktowa (BPSL), sprzedawca-doradca w Banku Spółdzielczym oraz klient, jest ogromny potencjał wzrostu sprzedaży leasingu w Zrzeszeniu BPS. Są ku temu świetne przesłanki: dobra koniunktura gospodarcza, rosnący rynek leasingu, sprawna spółka leasingowa w Zrzeszeniu oraz dobre rozpoznanie potrzeb klientów firmowych na poziomie Banków Spółdzielczych.

Przewiduję, że 2025 r. będzie bardzo dobrym rokiem w tym współdziałaniu. Jak mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu w artkule na Bank.pl: Jako branża jesteśmy gotowi na to, aby wspierać firmy w ich kolejnych inwestycjach.

Cookies
Znajdziesz nas też tutaj

BPS Leasing S.A., ul. Grzybowska 81,  00-844 Warszawa, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział  Gospodarczy, KRS 0000368784, NIP 5272640207, Kapitał zakładowy 5 125 001,00 złotych opłacony w całości - administrator danych osobowych.